nav-left cat-right
cat-right

Jak bezpiecznie kupować przez internet?

Jak bezpiecznie kupować przez internet?

Kupowanie przez Internet jest coraz popularniejszą forma robienia zakupów. Przeglądanie w sieci ofert sklepów internetowych jest znacznie szybsze niż gdybyśmy musieli udać się do sklepu stacjonarnego. Można szybko porównać ceny i asortyment w kilku miejscach. Co więcej, nie jesteśmy ograniczeni czasem dokonania zakupów, możemy sobie wybierać towary w środku nocy i odchodzić na pewien czas od komputera, jeżeli potrzebujemy zrobić coś pilnego, pozostając w kontakcie online ze stroną sprzedawcy.

Zakupy przez Internet to szybkość i wygoda, ale także i ryzyko trafienia na nieuczciwego sprzedawcę. W tym poradniku podpowiem kilka sposobów, jak bezpiecznie kupować przez internet

Rodzaje sprzedaży przez Internet

W Internecie kupujemy w dwóch podstawowych rodzajach sprzedaży, w sklepach internetowych i na aukcjach internetowych, np. Allegro lub eBay. Sklep internetowy jest firma która poprzez witrynę sklepu umieszczoną w sieci Internet prezentuje towary i przyjmuje zamówienia. W podobny sposób można także zamawiać usługi, przykładem może być rezerwacja hoteli online lub lotu samolotem, jazdy autobusem dalekobieżnym. W aukcji internetowej na witrynie odpowiedniego operatora osoby prywatne i firmy wystawiają towary do sprzedaży w formie licytacji lub w opcji Kup Teraz – co działa podobnie jak w przypadku sklepu internetowego.

Różnica miedzy tymi dwoma rodzajami sprzedaży polega na tym, że w sklepie stroną sprzedaży jest właściciel witryny internetowej, a w przypadku aukcji właściciel strony aukcyjnej tylko jej użycza, a sprzedający zobowiązany jest stosować do regulaminu.  Łatwiej jest dotrzeć z roszczeniem do właściciela sklepu niż do anonimowego Allegrowicza, którego dane są widoczne dopiero po dokonaniu zakupu. Z drugiej strony w aukcjach przy trochę większym ryzyku mamy szansę zakupić towary znacznie taniej niż w sklepie.

Bezpieczeństwo zakupów.

W życiu z reguły otrzymujemy coś za coś. Wygoda zakupów przez Internet wiąże się z ryzykiem zakupu kota w worku. Towar oglądamy przed zakupem na odległość. W związku z tym prawo chroni bardziej kupującego niż sprzedawcę. Każdy ma prawo odstąpić od zakupu bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od otrzymania towaru.  Przysługuje też prawo do reklamacji i odstąpienia od umowy w określonych warunkach. Zanim jednak zabierzemy się za egzekwowanie naszych praw dowiedzmy się jak łatwo wyłapać niebezpieczne symptomy przed zakupem w nieznanym sklepie.

Zanim kupisz w sklepie sprawdź:

  • Dane sklepu, adres stacjonarny, numer telefonu, dane rejestracji firmy i konto firmowe. Powinny być w zakładce kontakt lub o firmie, ewentualnie regulamin. Jeżeli tych danych nie ma, opuść stronę sklepu. Masz bardzo duże prawdopodobieństwo, że jest to firma krzak, lub sklep prowadzony przez nieprofesjonalna obsługę.
  • Regulamin sklepu. Czy jest jasno napisany? Czy pisze o przysługującym ci prawie do zwrotu towaru, o zasadach reklamacji i odstąpienia od umowy, trybie i terminie dostawy? Czy regulamin nie zawiera zabronionych klauzul? Brak regulaminu dyskwalifikuje sklep, opuść go.
  • Opinie o sklepie w sieci, wpisz w wyszukiwarkę Google nazwę sklepu i słowo opinie.
  • Czy towar jest w sklepie, czy też trzeba na niego czekać? To ważne szczególnie przed świętami, kiedy jeden dzień za późno robi dużą różnicę.
  • Koszt dostawy, czy towar jest szczególnie tani, ale koszt dostawy nie jest przypadkiem drogi jest jak za złoto? Dowiedz się jaki jest łączny koszt towaru i dostawy do Ciebie.
  • W razie wątpliwości zadzwoń do sklepu, po sposobie obsłużenia Twojego pytania dowiesz się bardzo dużo o wiarygodności sprzedawcy internetowego.
  • Czy musisz wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości reklamowych lub newsletter od sprzedawcy aby dokończyć składanie zamówienia? Powinieneś mieć możliwość dokończenia zamówienia bez konieczności wyrażania zgody na otrzymywanie reklam i promocji ze sklepu.
  • I, jak zwróciła uwagę w komentarzu Joanna – najważniejsze to przeczytać opis produktu, zanim się rozpocznie zakup. Oszczędzisz sobie możliwości błędu i konieczności obsługi zwrotu.

Przy składaniu zamówienia

  • Upewnij się że dobrze podałeś dane kontaktowe i wysyłki towaru. System z reguły powinien przypilnować dwukrotnego wpisania adresu email, aby wyeliminować pomyłkę. Koniecznie podaj numer telefonu komórkowego, pomoże to personelowi sklepu skontaktować się z Tobą w przypadku pytań odnośnie realizacji zamówienia.
  • Jeżeli przesyłka wysyłana jest kurierem podaj jako adres dostawy adres pracy. Kurier będzie mógł dostarczyć przesyłkę w ciągu dnia, i nie będzie musiał czekać do wieczora. Przy wyborze dostawy do firmy, podaj dokładny adres pozwalający znaleźć cię w wielkim biurowcu, firma, piętro, pokój. Dobrze jest uprzedzić portiera lub recepcję o zbliżającej się przesyłce, szczególnie gdy dostarczana jest za pobraniem i trzeba mieć przygotowane pieniądze. Recepcja nie ma przecież obowiązku zakładać za ciebie za prywatne przesyłki.
  • Płacąc przez Internet wybieraj bezpieczne miejsce, np. własny prywatny komputer. Powinien on mieć aktualne oprogramowanie anty wirusowe i firewall. Unikaj ogólnie dostępnych komputerów w pracy lub w szkole,  kafejek internetowych i otwartych sieci Hotspot, w których można łatwo wykraść Twoje prywatne dane, w tym dane karty kredytowej. Możesz też wybrać płatność za pobraniem – wtedy zapłacisz przy odbiorze przesyłki.
  • Zapisz sobie potwierdzenie zamówienia, fakturę proforma (jeżeli była wystawiona) i inne dane pozwalające wrócić do treści zamówienia lub prawidłowo wysłać pieniądze.

Kiedy nadejdzie przesyłka.

  • Sprawdź czy opakowanie nie jest uszkodzone, nie zawiera śladów otwierania. Jeżeli tak, razem z listonoszem lub kurierem spisz protokół.
  • Zachowaj fakturę i/lub paragon i dokumenty dostarczone z przesyłką. Przydadzą się przy reklamacji.
  • Jeżeli produkt nie spełnia twoich oczekiwań, odeślij go w stanie nieużywanym w ciągu 10 dni od otrzymania . Sprawdź w regulaminie sklepu jak wygląda procedura zwrotów i zastosuj się do niej.
  • Jeżeli produkt nie jest zgodny z opisem, możesz odstąpić od umowy. Jeżeli wykryjesz wady fabryczne, przysługuje ci reklamacja. sprawdź w regulaminie sklepu i w aktualnym prawie konsumenckim jakie przysługują ci prawa i jak przeprowadzić reklamację lub odstąpienie od zakupu.
  • Kiedy coś poszło źle. Pamiętaj sprzedawcy też są ludźmi, rozmowę zaczynaj od próby dogadania się. Agresywne zachowanie na początku na pewno nie ułatwi szybkiego załatwienia sprawy. Dogaduj się i punktuj zgodnie z prawem i regulaminem. Pamiętaj, że zawsze lepiej jest nie ryzykować w niepewnym miejscu niż potem tracić czas na walkę.
  • Jeżeli jesteś zadowolony z zakupu i obsługi, wystaw komentarz lub opinie. sprawdź czy przy następnym zakupie nie przysługują ci specjalne warunki, np. rabat.

Mam nadzieje, że te informacje pomogą Ci bezpieczniej kupować w sieci i uniknąć kosztownych wpadek. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, i chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zajrzyj do poradnika e-biznesu w modelarstwie.


Reklama


4 komentarze to “Jak bezpiecznie kupować przez internet?”

  1. Joanna (1 comments) napisał(a):

    Aby uniknąć nieporozumień bardzo ważne jest by przed zakupem czytać dokładnie opis produktu. Jeżeli opis jest niekompletny, warto zadzwonić do sprzedawcy i dopytać o szczegóły. Uniknie się w ten sposób rozczarowań i zaoszczędzi czasu na odsyłaniu produktu do sklepu.

  2. Wojtek - Adalbertus (26 comments) napisał(a):

    Masz rację, pisząc tekst koncentrowałem się na sprawach „legalnych”, a przecież czytanie opisu jest najważniejsze. W moim sklepie też często widzę po pytaniach użytkowników, że nie czytają oni opisu.
    Wprowadzam korektę tekstu pod katem Twojej uwagi.

  3. Dominik (1 comments) napisał(a):

    Nie traktowałbym tego tematu jedynie pod kątem tego czy produkt kupowany przez internet będzie spełniał nasze oczekiwania czy tez będzie poprawnie działał, będzie zgodny ze specyfikacją itp. Bezpieczeństwo zakupów w internecie to również a może przede wszystkim bezpieczeństwo transakcji przelewów. Dlatego warto zwłaszcza na początku kiedy nie mamy zbytniego zaufania do e-przelewów zaopatrzyć się w karty płatnicze przedpłacone. Są to karty na które pierwsze przelewamy jakąś kwotę a potem z nich korzystamy. Nawet w momencie kiedy jakiś haker przejąłby kontrolę nad ta kartą to może nas okraść jedynie do kwoty przedpłaconej.

  4. Krzyś (1 comments) napisał(a):

    Brawo. Gratulacje dla autora

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Linki w komentarzach mogą być wolne od atrybutu nofollow.