nav-left cat-right
cat-right

Malowanie figurek do sklejania

Malowanie figurek do sklejania

Ten artykuł poświecony jest sekretowi malowania miniatur żołnierzy i postaci historycznych. W poprzednim artykule napisałem natomiast o modelach figurek do sklejania.  Modele do sklejania są oczywiście wykonane z części, które po sklejeniu wyglądają jak kawał plastiku, żywicy lub metalu. Trzeba je ożywić nadając kolor i wygląd żywej postaci. Modelarze mają liczne sposoby do osiągania często zadziwiająco realistycznych efektów.

Materiały

Do malowania figurek potrzebujemy pędzle wysokiej jakości. Pędzelek do akwareli szkolnych odpada. Należy kupić pędzle modelarskie lub retuszerskie. Cena zaczyna się od ok. 5 zł. Mistrzowskie pędzle mogą kosztować nawet 40 złotych, ale takie nie będą nam na razie potrzebne. Potrzebujemy na początek pędzla nr 0, 1 i 2 albo 3. Będziemy je wykorzystywać do malowania całej figurki i pojedynczych detali, zaleznie od wielkości pędzla.

Drugim ważnym materiałem są farby. Mogą to być farby modelarskie, olejne lub akrylowe. Należy zaopatrzyć się w odpowiedni do nich rozcieńczalnik. Z farb olejnych najpopularniejsze są Humbrole. Z akrylowych – Vallejo i farby modelarskie Lifecolor. wybieramy podstawowe kolory: czarny, biały, cielisty, czerwony, żółty, brązowy, zielony, niebieski  oraz barwy kamuflażowe wg instrukcji modelu.

Przygotowanie do malowania

Figurka przed malowaniem powinna zostać zmontowana w swoich podstawowych podzespołach i oczyszczona z wszelkich śladów odlewania, łączenia form itp. Przed samym malowaniem należy ja odtłuścić w kąpieli z łagodnym detergentem lub przemyć alkoholem. Tak przygotowana figurkę pokrywamy podkładem modelarskim, np. w sprayu.

popiersie pokryte primerem

Malowanie figurek na różnych poziomach zaawansowania

Malowanie modeli figurek można wykonywać na rożnych poziomach zaawansowania i w rożnych konwencjach, zależnie od poziomu umiejętności i gustu modelarza. Ważne jest opanowanie podstawowego poziomu, i nauka czystego i równego malowania. Jest to bardzo ważne dla osiągnięcia najlepszych wyników na wyższych poziomach.

Na najbardziej podstawowym poziomie malowanie figurek polega na mniej więcej tym samym co malowanie modeli plastikowych. Według instrukcji należy pomalować poszczególne partie modelu farbami modelarskimi. Poziom realizmu jest tu umowny, w konwencji modelu makiety.

Bardziej zaawansowane malowanie polega na podkreśleniu detali figurki, takich jak pasy, krawędzie kieszeni, guziki itp. ciemniejszym kolorem malowane pędzlem lub poprzez wpuszczenie w szczeliny i załamania modelu rozcieńczonej farby (tzw. modelarski „wash”). Taka konwencja była popularna wśród ołowianych żołnierzyków i modeli kolekcjonerskich w latach 60 i nawet 90 ubiegłego wieku.

kpt Winters

Malowanie zaawansowane polega na cieniowaniu farbami modelarskimi słabiej oświetlonych partii figurki i rozjaśnianiu tych lepiej oświetlonych. Stosuje się tutaj zasadę światła zenitalnego, czyli padającego od góry. Brzmi to dosyć przemądrzale, ale ma swoje uzasadnienie. W ogóle figurki cieniujemy z najbardziej podstawowego powodu. Są one  małe, ale często maja dużo detali. Z powodu małego wymiaru, detale te są niewidoczne dla oglądającego, no chyba, że będzie on patrzył z bardzo małej odległości. Cieniowanie pozwala wydobyć bogactwo rzeźby figurki i sprawia, że wygląda ona bardziej żywo, bardziej naturalnie. W większości sytuacji postać człowieka jest w naturalny sposób oświetlona z góry. Słońce świeci w zenicie, czyli w górnym położeniu. Stąd określenie światło zenitalne

Praktycznie cieniowanie figurek polega na nakładaniu na odpowiednie miejsca modeli cienkich warstw rozcieńczonej farby o odcieniu ciemniejszym – w cieniach i jaśniejszym – w częściach oświetlonych. Proces ten jest powtarzany wielokrotnie aż do uzyskania zadowalającego efektu.

Malowanie mistrzowskie figurek polega na zastosowaniu zaawansowanych metod artystycznych. Cieniowanie wykonuje się stosując tricki kolorystyczne, np. nie używa się ciemnych kolorów, tylko zabarwia kolor podstawowy jego kolorem dopełniającym z tzw. koła kolorystycznego. Tzn. kolor czerwony cieniuje się domieszką zielonego do koloru podstawowego. Stwarza to realistyczne złudzenie stopniowego zacienienia, a tylko najgłębsze partie traktuje się kolorem czarnym lub brązowym.

kolory podstawowe, pośrednie i uzupełniajace

Inną formą malowania mistrzowskiego jest stosowanie w cieniowaniu światła padającego z boku, np. przez okno lub od lampy,  pochodni lub ogniska. Dodaje się wtedy mocne rozjaśnienia czerwone lub żółte od strony padającego światła.

Zaawansowany modelarz figurowy stosuje różne rodzaje farb, olejne, akrylowe i emaliowe do uzyskiwania szczególnie realistycznych efektów różnych materiałów munduru oraz nagiego ciała.

Wojciech Bułhak

Sklep  figurkami Adalbertus

Zdjęcia autor, Matt Springer, Fotolia

Popularne tematy:

  • malowanie figurek poradnik (48)
  • malowanie figurek (28)
  • malowanie figurek żołnierzy (27)
  • koło kolorów (19)

Zajrzyj jeszcze do innych artykułów:



Lubisz tę stronę? Podziel się ze znajomymi!


  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Add to favorites
  • Wykop
  • NK
  • Blogger
  • Email
  • Print
  • PDF
  • RSS


Reklama


3 odpowiedzina “Malowanie figurek do sklejania”

  1. Figus - serwis o figurkach (1 comments) pisze:

    Zapraszam do serwisu figus – znajdziesz tam recenzje poradników o malowaniu figurek, DVD i książkowe oraz linki do ich zakupu.

  2. Modelarski wordpress (8 comments) pisze:

    Fajny artykuł, zajrzyj też na mojego bloga, gdzie znajdziesz więcej o modelach plastikowych, o figurkach także.

  3. Hobby dla Faceta (11 comments) pisze:

    Fajna figurka Wintersa z „Kompanii braci”. Czy jest w sprzedaży?

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Linki w komentarzach mogą być wolne od atrybutu nofollow.